В 1834 году автор "Севильского цирюльника" Джоаккино Россини (1792-1868) написал три военных марша в честь побед русского оружия, посвящённых императору Николаю I:
большой марш "Passage du Balcan" (Переход через Балканы);
скорый шаг "Prise d’Erivan" (Взятие Эривани);
скорый шаг "Assaut de Varsovie" (Штурм Варшавы).
Скорее всего, такое внимание к русским делам имело вполне прозаическую цель - получение одного из русских орденов, до которых Россини был большой охотник. Но не дождавшись соответствующей реакции от "этих неповоротливых московитов", наш орденоносец опубликовал их в 1837 году под новым названием: "Mariage de S.A.R. le Duc d’Orléans" (Женитьба Его Королевского Высочества герцога Орлеанского). Марши, посланные Николаю I, пылились в архивах до 1913 года, когда Николай II присвоил их каким-то полкам.
Зарегистрирован: 23.04.2009 Сообщения: 3304 Откуда: Санкт-Петербург
Добавлено: Вс Июн 12, 2016 12:31 am Заголовок сообщения:
Эти марши все в наличии в РИИИ. Еще в 2010 их издали, я видел это издание.
Т.А.Клявина говорила, что передавала партитуры в оркестры, но, вероятно, никто не заинтересовался играть.
Зарегистрирован: 09.06.2009 Сообщения: 5085 Откуда: Новосибирск
Добавлено: Пн Июн 13, 2016 6:02 am Заголовок сообщения:
PetersGriFF писал(а):
Эти марши все в наличии в РИИИ. Еще в 2010 их издали, я видел это издание.
Это ли имеется в виду -
Из фондов кабинета рукописей Российского института истории искусств: Сообщения, публикации. Вып. 5. / Отв. ред. Е. В. Третьякова, сост. Г. В. Копытова. СПб.: РИИИ, 2010. 168 c.
Зарегистрирован: 23.04.2009 Сообщения: 3304 Откуда: Санкт-Петербург
Добавлено: Пн Июн 13, 2016 8:18 am Заголовок сообщения:
Тогда напишите "кое-кому" на почту - быстрее ответят.
Хотя, там в издании (сами рукописи не видел) не помню информации о присвоении полкам, издание иностранное было...
Можно предположить каким полкам они были дарованы? Я бы тогда посмотрел в ПМВ Чертока. Думаю по Варшаве и Еревану можно будет сузить границы поиска, если Вы напишите какие полки были там...
25 ноября 1913 года барон К. К. Штакельберг представил всеподданнейший доклад о назначении полковых маршей; 12 декабря 1913 года в Ливадии Николай II проставил на докладе одобрительную резолюцию. Обширный доклад Штакельберга включал "список частей, коим Высочайше пожалованы 12 декабря 1913 года новые полковые встречные марши".
Марш Россини "Passage du Balkan" ("Переход через Балканы") упомянут в этом списке дважды:
"29-й пехотный Черниговский Генерал-Фельдмаршала Графа Дибича-Забалканского полк. -- Марш пожалован в память шефа полка. Сочинен Россини под названием "Переход через Балканы" и посвящен ИМПЕРАТОРУ НИКОЛАЮ I в 183[4] году. Тональность Des-dur, Ges-dur. Тихий. Присвоен также 5-му и 11-му Саперным батальонам".
"5-й и 11-й Саперный ИМПЕРАТОРА НИКОЛАЯ I батальоны. -- Марш, в сокращенной редакции, пожалован в память отличия этих батальонов при переходе через Балканский хребет в 1829 году. Он сочинен Россини под названием "Переход через Балканы" и посвящен ИМПЕРАТОРУ НИКОЛАЮ I в 183[4] году. Тональность Des-dur, Ges-dur. Тихий. Присвоен также 29-му пехотному Черниговскому Генерал-Фельдмаршала Графа Дибича-Забалканского полку".
Данная информация зафиксирована в протоколе заседания Комиссии по улучшению музыкального дела в Армии и Флоте от 26 марта 1914 года (Кабинет рукописей РИИИ, ф. 35, оп. 1, № 9, с. 340-341).
Эти сведения не являются тайной, так как они уже опубликованы. Эти сведения я предоставила в 2010 году г-же Денизе Галло, редактору издания сочинений Россини для духового оркестра (в рамках Полного собрания сочинений Россини). Данная информация, со ссылкой на меня, приведена в ее вступительной статье к тому: Gioachino Rossini. Music for Band / ed. by Denise Gallo. Kassel : Baerenreiter, 2010. Page XVII.
Зарегистрирован: 23.04.2009 Сообщения: 3304 Откуда: Санкт-Петербург
Добавлено: Чт Фев 27, 2020 1:37 am Заголовок сообщения:
На диске "Musique royale 30 April 1996" от Arméns Musikkår записан "Pas Redoublé №2" (Gioacchino Rossini), который известен нам, как марш "Prise d'Erivan".
Пообщавшись со шведскими коллегами с удивлением узнал, что там ничего не известно о том, что эти марши Россини изначально посвящены Николаю I и оригиналы партитур хранятся в России в РИИИ (КР РИИИ Ф.2, Оп.1. Ед.хр.200)
Цитата:
In the booklet to the CD our foremost military music historian Åke Edenstrand, now unfortunately diseased, wrote this:
"Crown Prince Oscar´s musical activities were well-known outside Sweden, and several works by greater and lesser contemporary composers were dedicated to him. These included Robert Schumann´s second symphony, and a couple of string quartets by Felix Mendelssohn. Gioacchino Rossini also joined this group. In addition to operas, Rossini wrote instrumental music, including a number of marches which he orchestrated himself for military band.
Two of Rossini´s marches, Pas Redoublées Nos. 1 and 2, were dedicated to the Crown Prince in 1836, and the original score, written in Paris for a large French military band, is preserved in the Bernadotte Library in Stockholm.
Of the two marches, Pas Redoublé No. 2 seems to have been the most popular, and was performed by the Band of the Svea Life Guards into the 1860s, rearranged for the instruments in a Swedish band of that time. It is played here in an arrangement for a modern military band, based on Rossini´s score."
That was Åkes text. He was supposedly unaware of the Russian connection.´, Three years earlier than the Swedish one.
....
Now from Lars Stolt´s book "Förbimarsch i parad". Now you get my poor translation into english:
"The well known italian opera composer Gioacchino Rossini also wrote marches for military band. He wrote the two marches, Pas redoublé I and Pas redoublé II, dedicated to the Crown Prince of Sweden and Norway, the later King Oscar I, when the prince visited Paris in 1836 (dated 19 January and 19 February).
The year after that Crownprince Oscar recived the marches they were published as two out of three marches for the wedding of Duc de Orléans. an example of a not so unusual reuse of marches."
Цитата:
Abbreviations
·
Principal Sources
·
Critical Notes:
·
1-3. [Trois Marches militaires], composées et dédiées à S. M. Nicolas I.re Empereur de toutes les Russies
·
4. Marcia ("Pas redoublé"), composta per S. M. Imperiale il Sultano Abdul-Medjid
·
5. "La carona d'Italia": Fanfare "per musica militare", offerta a S. M. Vittorio Emanuele II
·
Appendix I:
·
A. Two "Pas redoublés" for larger band (Nos. 3a, 2a), dedicated by Rossini to Oscar Bernadotte, Crown Prince of Sweden and Norway, and to Leopold I, King of Belgians
·
B. Two "Pas redoublés" (Nos. 2b, 3b) and a "Marche militaire" (No. 1b) for piano, four hands, dedicated to Charlotte de Rothschild
·
C. "Mariage de S. A. R. de Duc d'Orléans": Trois "Marches militaires" for piano, two hands (Nos 2c, 3c, 1c)
·
Appendix II: "Coro (in Passo doppio) offerto alla Guardia Civica di Bologna" (1848): original version of the March for Sultan Abdul-Medjid (No. 4)
·
Appendix III: Four earlier versions of "La corona d'Italia" (No. 5) for piano, two hands, or for piano, four hands:
·
A. "Fanfare": the original version for piano, two hands (16 June 1858)
·
B. "Fanfare (Transcription)": the revised version for piano, two hands, No. 12 in the "Album pour Piano, Violon, Violoncello, Harmonium et Cor"
·
C. "Petite Fanfare à quatre mains [I] (Transcription)": the revised version for piano, four hands, with the parts in score format, No. 12 in the "Album pour Piano, Violon, Violoncello, Harmonium et Cor"
·
D. "Petite Fanfare à quatre mains [II] (Transcription)": the revised version for piano, four hands, with the parts on facing pages, No. 12 in the "Album pour Piano, Violon, Violoncello, Harmonium et Cor"
https://www.baerenreiter.com/en/shop/product/details/BA10502_40/
Первоначально марши были сочинены Россини в 1833-1834-х гг. в Париже, на рукописи из РИИИ стоит дата "28 января 1834 года". По мнению Г.В.Копытовой, опубликованному в буклете к американскому CD, марши, возможно, были заказаны русским посланником во Франции Карлом Осиповичем Поццо ди Борго и, вероятно, преследовали имиджевые внешнеполитические цели. Впрочем, на сайте РИИИ трактовка несколько другая:
Интересно то, что Россини без угрызения совести много раз посвящал эту музыку разным особам.
В 1836 г. "Prise d’Erivan" и "Assaut de Varsovie" были (пере-)посвящены кронпринцу Оскару Шведскому и Королю бельгийцев Леопольду (хотя оба марша известны в Швеции, а вот про Бельгию я не слышал); в 1837 г. все три марша в переложении для фортепиано в четыре руки были посвящены Шарлотте де Ротшильд и в том же году эти же три марша были опубликованы в переложении/оркестровке для (симф.?) оркестра, фортепиано в две и в четыре руки с посвящением в честь свадьбы Фердинанда Филиппа герцога Орлеанского.
Возможно, Россини хотел ещё раз "пристроить" какой-либо из этих трёх маршей уже в Турции, во всяком случае известно, что в Константинополь к Доницетти он послал две партитуры с просьбой выбрать марш для султана Абдул-Меджида (выбран был этот - нового (?) сочинения. Italian Opera Culture in Constantinople During the Nineteenth Century/Vol. 54 – Supplemento – 2018).
К слову, был ещё один марш Дж.Россини посвящённый русскому царю - во время Веронского конгресса 1822 г., куда Россини был приглашён князем Меттернихом, композитор был представлен императору Александру и посвятил тому свой марш. К сожалению, ноты утрачены.
Последний раз редактировалось: PetersGriFF (Вс Мар 01, 2020 6:01 am), всего редактировалось 7 раз(а)
Зарегистрирован: 23.04.2009 Сообщения: 3304 Откуда: Санкт-Петербург
Добавлено: Пт Фев 28, 2020 4:58 am Заголовок сообщения:
Цитата:
Denise Gallo
Rossini’s Fanfare for Maximilian of Mexico: A Mysterious “Self-Borrowing”
...
Rossini’s marches
In terms of performance repertory, Schaefer’s probably remains the most popular Rossini arrangement in band literature, followed by the Marcia (Pas redoublé), composta per S.M. Imperiale il Sultano Abdul-Medjid, sent to the Ottoman court in 1852. Less known in performance outside of Italy, La corona d’Italia is the only work addressed in Rossini scholarship and then only because of its supposed cultural and political contexts. Such dismissal underscores the traditionally narrow perception of Rossini as solely an opera composer; indeed, only recently, as Rossini’s career has come under re-examination following new studies inspired by the 1992 bicentennial of his birth, have later compositions such as the Petite Messe solennelle, the Stabat mater, and the salon pieces of Péchés de vieillesse been admitted into serious scholarly discussion on their own merits.
Moreover, a look at Rossini works-lists demonstrates the general lack of importance assigned to his compositions for band. Included under “Instrumental works,” the marches are given short shrift, and no currently published list reflects them all. Grove Music Online notes the following marches: a passio doppio for military band, composed in 1822 but lost (*); three military marches (Passage du Balcan, Prise d’Erivan, and Assaut de Varsovie) composed in 1834 and published “in various orders: as Mariage du duc d’Orléans”; a March (Pas-redoublé) composed in 1852; La corona d’Italia (1868); and the Petite fanfare à quatre mains (for piano four-hands) in Péchés de vieillesse. In the first serious scholarly study of Rossini’s life and works, Giuseppe Radiciotti made note of marches “composed in occasion of the marriage of the Duke of Orléans at Fontainebleau,” the Marcia Militare for the Sultan, and Corona d’Italia. Alessandro Vessella considered only the three marches for the duke’s wedding, including in his volume’s appendices his own arrangements of those works. Slightly more complete are lists compiled respectively by Norman E. Smith and Marino Anesa: both include the missing 1822 passo doppio, the Orléans marches, the sultan’s march, La corona, and a pas redoublé composed for Oscar, Prince of Sweden and Norway. Fulvio Creux concludes his article on band transcriptions of Rossini’s music with a brief discussion of the composer’s music for military ensembles, including the Trois Marches Militaires for the duke, the sultan’s march, and La corona d’Italia. He notes the link between La corona and the march Schaefer arranged, although he seems not to have known of its link to Maximilian’s march.
In order to compile the repertory of Rossini’s band music for the critical edition, it was necessary to untangle a complicated web of self-borrowings to come up with a complete list. After the missing 1822 passo doppio come the three pieces listed in Grove—the grand march Passage du Balcan, and two pas redoublés, Prise d’Erivan, and Assaut de Varsovie, all from 1834. The only entire arrangements in Rossini’s hand, they were dedicated to Tsar Nicholas I, their titles commemorating three of his military victories. In 1836 Rossini had the two pas redoublés rearranged for a larger ensemble and sent in virtually identical copyist’s manuscripts to Prince Oscar of Sweden and Norway and to Carlota’s father, Leopold, the first monarch of newly independent Belgium.
The pas redoublé based on Prise d’Erivan in these arrangements begins with a quadruplet anacrusis not present in the original version, a feature that bears significance in the next two iterations of these works. In 1837 all three of the Tsar’s marches were published by Breitkopf & Härtel (Leipzig) and Girard (Naples) under the title Mariage de S.A.R. le Duc d’Orléans in arrangements for band as well as two- and four-hand piano. In the same year, the three were published by Troupenas (Paris) and Mori & Lavenu (London) in different arrangements for four-hand piano with dedications to Mademoiselle Charlotte de Rothschild.
The Orléans version of Prise d’Erivan employs the anacrusis while the Rothschild score does not, indicating that the Oscar/Leopold arrangement was the source for the former and the tsar’s for the latter. Although Rossini clearly was involved in offering the band arrangements to Oscar and Leopold—and most likely was present in Brussels when the latter’s was presented—it has not been possible to demonstrate what role he might have had in the publication of the Orléans marches (although the duke, Ferdinand-Philippe, was Leopold’s brother-in-law). Rossini does seem to have known of the arrangements of the Rothschild marches, however, since he assigned their royalties to someone else. The final march, dedicated to Sultan Abdul-Medjid in 1852 and published subsequently in 1854, was perhaps the most ingenious case of self-borrowing of them all. In several letters to his friend, clarinetist Domenico Liverani, Rossini complained that Gaetano Donizetti’s brother Giuseppe, head of the musical establishment at the Ottoman court, had been badgering him for a march for the Sultan’s band. Rossini asked Liverani to remove the voices from the chorus he had written for Bologna’s Guardia Civica in 1848. Since the piece was already a passo doppio, Liverani simply rearranged the accompaniment to create the band piece.
One can only wonder if any of the dedicatees ever found out about Rossini’s habit of rededicating his marches. It was recently discovered that, after they were received, the tsar’s marches were put away in the court archives where they remained until they were assigned to regiments by Nicholas II in 1913 (**). Thus Nicholas I clearly did not know of their subsequent iterations. Yet did Oscar know that Leopold had received the very same arrangements at the very same time? Did Leopold know that his two pas redoublés had been published to commemorate his brother-in-law’s wedding? And did James Rothschild, one of Rossini’s closest friends, mind that the marches published with a dedication to his daughter Charlotte had, in essence, made the rounds of a tightly knit political set, most of whom, ironically, were customers of his family’s bank? Perhaps this complicated history begs new consideration for the topic of the musical dedication. Suffice it to say, though, that Rossini’s gift in most of these cases would have been recognized only as an arrangement of a composition.
* In a letter to Clemens von Metternich dated 19 February 1823, Rossini wrote that he was sending along two copies of a passo doppio, one for Metternich to keep and the other for Count Karl von Nesselrode, Minister of External Affairs, to give to Tsar Alexander I, whom the composer had met at the Congress of Verona in 1822. See Gioachino Rossini: Lettere e documenti (Pesaro, 1992–), 2:121–22.
** Dr. Galina Kopytova, librarian of the Rossijskij Institut Istorii Iskusstv in St. Petersburg, kindly shared with me the results of her recent research, which demonstrates that the marches sent by Rossini were played only by regimental bands in Russia in the early twentieth century.
Зарегистрирован: 23.04.2009 Сообщения: 3304 Откуда: Санкт-Петербург
Добавлено: Пт Фев 28, 2020 5:12 am Заголовок сообщения:
Относительно марша Assuat de Varsovie можно добавить, что при повторной публикации в 1836 г. было добавлено новое (дполнительное?) трио. Непонятно кому это посвящено - Оскару или Леопольду, а может быть Шарлотте де Ротшильд или герцогу Орлеанскому.
Хотя, вроде бы всё-таки Оскару:
https://www.alle-noten.de/Blasorchester/Pas-Redouble-2-nr.html
Не обращайте внимания, что марш дан под названием "Marcia (pas-redouble) per il sultano di Turchia Abdul Medjid" - это явная ошибка этого сайта. На обложке диска ничего подобного нет:
(аналогичная ошибка есть в шведском варианте марша "Prise d'Erivan" здесь, а на диске же всё верно и ничего подобного нет).
Зарегистрирован: 23.04.2009 Сообщения: 3304 Откуда: Санкт-Петербург
Добавлено: Ср Мар 04, 2020 2:45 pm Заголовок сообщения:
Леннарт Ларссон (Lennart Larsson), именно тот человек, чьими стараниями два марша были "восстановлены" в репертуаре шведских оркестров в 1983 г., любезно поделился несколькими сканами нот из Библиотеки Бернадотов. Так же он сообщил, что именно в марше ми-бемоль мажор (Assuat de Varsovie) два независимых трио.
Обложка и первый лист марша фа-мажор (Prise d'Erivan):
"Pas Redoublé offert a son altesse Royale Le Prince Royal de Suede et Norvege
par Gioachino Rossini
Paris a 19 feb. 1836"
Первый лист марша ми-бемоль мажор (Assuat de Varsovie):
Вы не можете начинать темы Вы не можете отвечать на сообщения Вы не можете редактировать свои сообщения Вы не можете удалять свои сообщения Вы не можете голосовать в опросах